Sunday 6 March 2011

Pengalaman di Jakarta pulak.......:))))






Hari kedua
Pada cuti Tahun baru Cina 2010 , saya dan keluarga telah bercuti ke kota Jakarta .Kami bertolak pada pukul 3.00 petang dari LCCT. Tiba di airport Soekarno Hatta pukul 4.00 W.I.B. Waktu tiba di bandara cuaca hujan dan gelap. Dari airport kami terus ke hotel Ibis Tamarin. Setelah kami berehat sebentar ayah membawa kami makan di resto Garuda, di Jalan Sabang Jakarta Pusat.
Selepas bangun pagi, ayah terus membawa kami sarapan di Dunkin Donuts berhampiran Sarinah Mall. Ayah sudah biasa dan punya kenalan di Jakarta, jadi kami tidak punya banyak masalah disana. Selepas sarapan pagi ayah membawa kami ke Monas dan sekitarnya.Monas sepertti Menara Kuala Lumpur. Monas bermaksud Monumen Nasional. Ia adalah salah satu tempat menarik di Jakarta. Di atas monumen ini terdapat emas berbentuk api. Bila tiba waktu malam ia berkilau bila di lihat. Dari Monas kami terus jalan jalan ke Bundaran HI. Di depan Bundaran HI ada terdapat shopping mall yang terbesar di Jakarta iaitu Grand Indonesia. Terdapat macam macam kedai dan barang barang berjenama terdapat disini. Mall ini lebih kurang macam Mid Valley dan OU (One Utama). Ada kedai Topman, Topshop, Crocs, Seibu Departmental Store , Forever 21 , Florsheim dan lain lain lagi. Harganya lebih kurang aje . Di sini saya singgah ke kedai buku Gramedia . Saya membeli banyak buku buku cerita di sini.

Bila waktu malam tiba kami dibawa oleh ayah makan malam di resto Garuda lagi di Jalan Sabang. Makanan di resto ini pun sama macam di resto Simpang Raya. Semua lauk pauk dihidang di meja. Apa yang kita makan itu saja yang dia kira.




Hari ketiga

Kami ke Mangga Dua Mall dan ICT Mangga Dua. Orang sana mereka hanya panggil Mangga Dua ni Mangdu. Di Mangga Dua Mall terdapat banyak kedai pakaian, beg, permainan, peralatan sekolah, kasut dan bahan bahan untuk kraftangan. Di ICT Mangga Dua pula banyak yang menjual barang barang elektronik dan komputer. 

Dari Mangga Dua kami terus ke Anggerik Mall. Di Anggerik Mall ni kedai- kedainya seperti di Grand Indonesia juga. Cuma mall taklah sebesar Grand Indonesia. Disini terdapat Metro Departmental Store, Matahari Departmental Store, Bonia Outlet dan lain lain lagi. 

Hari keempat

Kami ke Masjid Istiqlal di tengah Kota Jakarta. Terdapat banyak aktiviti semasa saya datang ke masjid ini. Ada anak anak kecil tadika membuat persembahan Nasyid. Saya menunggu ayah solat di masjid ini. 

Setelah itu ayah membawa saya ke Taman Impian Ancol yang terkenal di Jakarta. Disitu ada banyak gelanggang ataupun tempat tempat untuk bermain dan berhibur. Taman Impian Ancol ini terletak diutara Kota Jakarta dan di tepi laut. Disini saya sempat pergi ke gelanggang Samudera untuk melihat persembahan anjing laut dan dolphin. Anjing laut disitu telah diajar matematik yang mudah untuk membuat persembahan. Kemudian saya pergi menaiki Roller Coaster, melihat persembahan 4D Journey To The Center Of The Earth. Saya juga membeli sedikit cenderamata disitu. 

Bila waktu sudah gelap kami pun kembali ke hotel. 

Hari kelima

Setelah sarapan pagi kami pun berkemas dan ke bandara Soekarno Hatta untuk pulang ke KL.

Pengalaman di Jakarta memberi saya banyak pelajaran.

No comments:

Post a Comment