Saturday 5 March 2011

Pengalaman di Bandung ... Best .... he he he

Pengalaman di Bandung saya amat menarik. Saya melancong ke Bandung bersama keluarga saya seramai tujuh orang. Kami bertolak pada pukul 2.00 tengahari dari LCCT , Ogos 2009. Kami tiba di lapangan terbang Hussein Sastranegara, Bandung jam 3.00 W.I.B

Tiba saja kami terus pergi makan ke restoran Simpang Raya Bandung. Saya terkejut punya banyak lauk sampai saya tidak tahu nak makan yang mana satu. Rupa-rupanya ayah beritahu saya kalau tak habis semua takpe sebab dia kira mana yang kita makan saja.

Dari Simpang Raya kami ke jalan Dago. Disini saya pergi ke FO Grande. Saya tidak lama disini kerana hari sudah malam. Kami pun terus ke Orange Guest House, di kawasan Kampung Melayu di Bandung.

Hari kedua

Kami bersarapan di guest house. Selepas sarapan kami terus ke FO di sekitar Jalan Dago. FO yang ada disitu ialah Raffles City, Glamour, Episode, Blossom, Victoria, Donatelo, Jetset, Level dan lain lain lagi. Harganya murah tapi barang dia ada yang origanal fake dan ada yang reject.

Bila tiba waktu makan kami makan di resto Simpang Raya.

Hari ketiga

Kami ke Gunung Tangkuban Parahu. Tempat wisata yang terkenal di Bandung. Tangkuban Parahu adalah gunung berapi yang sudah tidak aktif lagi. Kali terakhir ia meletup  kira kira 40 tahun dahulu. Saya lihat di situ kawah nya masih mengelegak lagi. Saya sangat suka diatas gunung kerana cuaca sejuk walaupun matahari tegak di kepala. . Saya  naik kuda bersama kakak saya dan jalan jalan di sekitar puncak Gunung Tangkuban Parahu. Selepas itu kami dibawa ke tempat air panas yang keluar dari tanah. Airnya panas sekali dan saya disuruh membeli telur ayam dan terus merebusnya di situ. Disitu juga saya disuruh mencelupkan kaki saya ke air panas yang kurang sikit panasnya untuk menyembuhkan kaki saya yang letih. Kemudian kami dibawa melihat pokok yang berusia lebih 1000 tahun. Punyalah besar pokok ni saya tak dapat peluk langsung pokok ni. Kemudian kami dibawa ke ladang strawberi di kaki Gunung Tangkuban Parahu. Bila tiba waktu makan kami makan di resto Balibu di kaki Gunung Tangkuban Parahu.

Hari keempat

Setelah sarapan pagi kami terus ke FO Rumah Mode di Jalan Setiabudi. Dekat dengan Rumah Mode ada juga FO-FO lain seperti Mode Plus dan Natural Factory Outlet. Dari situ kami dibawa jalan jalan ke Cihamplas dan ke Paris van Java. Di Paris van Java saya ke kedai buku Gramedia dan saya membeli buku-buku cerita.

Kemudian kami dibawa ke FO lain di Bandung seperti Cascade, Heritage, Formen, Terminal Tas dan Stamp. Saya suka di Cascade dan Heritage pakaian pakaian disitu sangat cantik dan ada kualiti. Setelah hari hampir gelap kami pun pulang ke guest house.

Hari kelima

Saya ikut ibu ke Pasar Baru Bandung. Di Pasar Baru ada banyak pakaian- pakaian muslim dan muslimah, beg-beg dan macam macam lagi. Disini ada perhidmatan menjahit baju siap dalam tempoh 24 jam. Punyalah dashat....... Dari Pasar Baru saya terus ke Toko 3. Toko 3 ni dia jual jeans origanal untuk pasaran tempatan. Harga punyalah murah......... Abang saya yang no 2 telah beli 5 seluar jeans Levi's. Abang saya yang tua pun beli banyak seluar jeans ha ha ha.

Dari Toko 3, abang-abang saya nak pergi pulak dekat kedai muzik Tiga Negeri. Abang saya seronak melihat peralatan muzik di situ. Harganya pun murah jugak.

Dari situ kami dibawa jalan jalan ke Gedung Sate. Gedung Sate ini adalah bangunan kerajaan di Kota Bandung. Memang di bumbung bangunan ini ada bentuk sate di atas.

Hari keenam

Setelah sarapan pagi kami pun bersiap sedia ke Bandara Hussein Sastranegara untuk pulang ke KL.

Inilah pengalaman saya pertama kali ke Kota Bandung. Saya amat gembira sekali dengan pengalaman ini.

1. Memang best bercuti di Bandung. Selain dapat pengalaman di bandung, dapat pergi melawat banyak tempat menarik di Bandung Indonesia.

2. APARTMENT @ BANDUNG : PLEASE CLICK : http://kya-apartment-bandung.blogspot.com

1 CAR TOYOTA AVANZA 2013 FOR 2-5 PAX

PAKET MURAH PROMO "1" : RP 390.000 / 122 RM/ USD 32.5
    > PLUS BBM / MINYAK
    > PICK UP & RETURN TRANSFER FROM HOTEL OR BANDUNG AIRPORT ( SAME DAY TOUR PACKAGE)
    > DALAM KOTA ( PASAR BARU, FO DAGO STREET + RIAU STREET

PAKET MURAH PROMO "2" LEMBANG AREA : RP 425.000 / 133 RM / USD 35.5
    > PLUS BBM / MINYAK
    > PICK UP & RETURN TRANSFER FROM HOTEL OR BANDUNG AIRPORT ( SAME DAY TOUR)
    > PLUS PARKING TAX
    > DALAM KOTA + LEMBANG AREA ( FLOATING MARKET, SARI ATER, TANGKUBAN PERAHU)
    > TIDAK TERMASUK TIKET MASUK WISATA

PAKET MURAH "3" CIWIDEY : RP 525.000 / 165 RM/USD 43.75
    > PLUS BBM/ MINYAK
    > PICK UP & RETURN TRANSFER FROM HOTEL OR BANDUNG AIRPORT ( SAME DAY TOUR)
    > PLUS TOL / HIGHWAY TAX
    > DALAM KOTA + CIWIDEY ( KEBUN STRAWBERRY, KAWAH PUTIH )

PAKET MURAH "4" GARUT : RP 700.000 / 219 RM / USD 59
    INCLUDE:
    > 24 HOURS CAR USAGE ( TOYOTA Avanza)
    > PLUS BBM/ MINYAK
    > PICK UP & RETURN TRANSFER FROM HOTEL OR AIRPORT ( SAME DAY TOUR)
    > PLUS TOL / HIGHWAY TAX
    > DALAM KOTA + CIWIDEY ( KEBUN STRAWBERRY )

PAKET MURAH "5" JAKARTA - BANDUNG : RP 775.000 / 235 RM / USD 77.5
    > PLUS BBM/ MINYAK
    > PICK UP & RETURN TRANSFER FROM HOTEL OR AIRPORT ( SAME DAY TOUR)

PAKET MURAH "6" JAKARTA TOUR: RP 575.000 / 180 RM / USD 50
    > PICK UP & RETURN TRANSFER FROM
    HOTEL OR AIRPORT ( SAME DAY TOUR)
    > EXCLUSIVE ENTRANCE FEE TICKET TOUR + MEALS

> PLUS BBM
    > PICK UP & RETURN TRANSFER FROM HOTEL OR AIRPORT INTO APARTMENT
    > PLUS BREAKFAST FOR 4 PEOPLE

WE PROVIDE KERETA FOR 2 PAX, 7 PAX, 10 PAX, 14 PAX OR BUS.